Hoe breng ik mijn dossier en stempelgeld in orde?
Werkloos geworden? Het ACV helpt je met je werkloosheidsdossier en uitkering!
Stappenplan werkloosheidsdossier
Voldoe je aan alle voorwaarden om stempelgeld te ontvangen? Dan krijg je een uitkering vanaf de datum van je aanvraag en van zodra je werkloosheidsdossier volledig is.
Je werkloosheidsdossier in orde brengen doe je zo 👇
-
1. Schrijf je in als werkzoekende bij de VDAB of ACTIRIS. Doe dit binnen de 8 kalenderdagen!
Als werkzoekende ben je verplicht je in te schrijven bij de gewestelijke dienst voor arbeidsbemiddeling. In Vlaanderen beter gekend als de VDAB,
Je moet je binnen de 8 kalenderdagen van je werkloosheid inschrijven. Het is de eerste stap om in orde te zijn met je werkloosheidsdossier en om in aanmerking te komen voor een werkloosheidsuitkering of stempelgeld.
De inschrijving hangt af van de regio waar je woont:
-
2. Maak je werkloosheidsdossier in orde en vraag je uitkering aan via het ACV
Om een werkloosheidsuitkering of je stempelgeld te kunnen ontvangen, moet je je werkloosheidsdossier in orde brengen. Dat doe je door contact op te nemen met een uitbetalingsinstelling zoals het ACV.
Neem contact op met het ACV
Word je werkloos, verwittig het ACV dan zo snel mogelijk. Zo kan je werkloosheidsdossier correct en tijdig opgesteld worden.
💡 Tip: boek je afspraak met je dienstencentrum in via www.afspraakACV.be!
Bel je liever? Neem contact op met het contactcenter van je regio:
- Antwerpen: 02 244 30 00
- Limburg: 011 30 60 00
- Oost-Vlaanderen: 09 244 21 11
- West-Vlaanderen: 051 23 58 00
- Brussel: 02 557 88 88
- Vlaams-Brabant: 078 15 15 99
Check al onze contactmogelijkheden.
Je dossier wordt in orde gebracht
Een ACV-dienstverlener neemt vervolgens contact met je op om je dossier in orde te brengen. Hij of zij zal bijvoorbeeld bekijken of er nog documenten aan toegevoegd moeten worden, zoals:
- C4 of arbeidsbewijs: als het gaat om een tewerkstelling.
- Specifieke documenten: als het gaat om een periode van arbeidsongeschiktheid, inactiviteit of zelfstandigenarbeid. Het ACV kan je het juiste document bezorgen.
- Verklaring van je persoonlijke situatie en gezinstoestand. Daarin geef je bepaalde gegevens op zoals bankrekeningnummer, activiteiten, inkomsten, … en verstrek je informatie over je gezinssamenstelling.
-
3. Hou je stempelkaart goed bij
Vanaf je eerste werkloosheidsdag moet je een controlekaart of stempelkaart hebben. Je vult je dopkaart elke maand in en dient ze op het einde van de maand in bij je uitbetalingsinstelling, zoals bijvoorbeeld het ACV.
Ben je volledig werkloos, stempel bij voorkeur online via je PC of smartphone. Dat is de veiligste, makkelijkste en snelste manier om te stempelen. Je kan natuurlijk ook natuurlijk ook nog altijd gebruik maken van een papieren controlekaart.
Lees verder bij (online) stempelen.
Nog een vraag of hulp nodig voor je werkloosheidsdossier?
Maak je graag een afspraak?
Eén adres: www.afspraak ACV.be.
Of bel je liever? Neem contact op met je contactcenter:
- Antwerpen: 02 244 30 00
- Limburg: 011 30 60 00
- Oost-Vlaanderen: 09 244 21 11
- West-Vlaanderen: 051 23 58 00
- Brussel: 02 557 88 88
- Vlaams-Brabant: 078 15 15 99
Volg je werkloosheidsdossier online op via Mijn ACV!
Meld je als ACV-lid aan bij Mijn ACV, je persoonlijke e-dossier! Je kan er onder meer:
- Nagaan wanneer je je werkloosheidsuitkering ontvangen hebt of hoeveel die bedraagt
- Je persoonlijke gegevens aanpassen
- Je werkloosheidsattesten opzoeken en meteen downloaden!
Mijn ACV: handig en eenvoudig! Je kan je altijd linksboven aanmelden met je eID of Itsme!