Leersteun

Alle leerlingen verdienen de juiste ondersteuning in alle scholen. Leersteun wordt gegeven in scholen voor gewoon onderwijs aan leerlingen met specifieke ondersteuningsnoden. De leerondersteuners bieden die ondersteuning aan de individuele leerling maar ook aan de leerkracht en het hele schoolteam ter versterking van de competenties. Deze dragen bij aan een passende manier om leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften kwaliteitsvol te begeleiden en een inclusieve onderwijscontext te creëren. Leersteun is een gelijkwaardige samenwerking tussen alle betrokkenen. Met als ultieme doel een volwaardige participatie van de leerling met specifieke onderwijsbehoeften in het gewoon basis- en secundair onderwijs.
Lees in het protocol en onze actueel artikels uit Basis wat we van het decreet vinden:
Vanaf 1 september 2023 worden de verschillende leersteuncentra opgericht. Een volledige lijst van deze leersteuncentra kan je hier terugvinden.
Op 17 en 19 januari 2023 deden we een eerste webinar rond leersteun. Deze kan je hieronder opnieuw bekijken per onderdeel. Het tweede webinar over de personeelsaspecten, dat we enkel voor COV-leden organiseerden, volgde op 14 en 15 februari. Als lid kan je deze hieronder herbekijken nadat je bent ingelogd.
Om de video te bekijken moet je de marketingcookies op onze site accepteren of ga je naar de site of app van de derde partij
Om de video te bekijken moet je de marketingcookies op onze site accepteren of ga je naar de site of app van de derde partij
Om de video te bekijken moet je de marketingcookies op onze site accepteren of ga je naar de site of app van de derde partij
Om de video te bekijken moet je de marketingcookies op onze site accepteren of ga je naar de site of app van de derde partij
Bekijk je graag het tweede webinar over de personeelsaspecten? De link kan je terugvinden in het document hieronder. Dit webinar is enkel voor COV-leden, voordat je het kan bekijken moet je dus inloggen.
Bekijk hier het webinar: Webinar 2
We kregen reeds tal van vragen binnen over het decreet leersteun. De meest gestelde vragen en hun antwoord kan je hieronder terugvinden. Toch geen antwoord gevonden, dan kan je je vraag stellen via het webformulier.
De vragen zijn opgedeeld per thema.
Je meldt aan de inrichtende macht van de school voor buitengewoon onderwijs waar je werkt als ondersteuner (dus waar je administratief aan verbonden bent) voor welk LSC je kandidaat leerondersteuner bent.
Je meldt aan de inrichtende macht van de school voor buitengewoon onderwijs waar je nu aangesteld bent als ondersteuner voor welk LSC je kandidaat leerondersteuner bent.
Neen, enkel als je in schooljaar 2022-2023 aangesteld bent als ondersteuner. Of wanneer je diensten hebt gepresteerd in een betrekking van ondersteuner vóór het schooljaar 2022-2023, in het tijdelijke project van de (pre-)waarborgregeling of in het geïntegreerd onderwijs (GON) of het project inclusief onderwijs voor leerlingen met een verstandelijke beperking (ION). Uit die lijst selecteert het bestuur van het LSC de leerondersteuners. Blijven er nadien nog vacatures open kan het bestuur vrij aanwerven volgens de gekende procedure. Je kan dan volgens deze procedure solliciteren.
Dat klopt. Het bestuur van een LSC kiest in eerste instantie leerondersteuners uit de kandidatenlijsten van personeelsleden die dit schooljaar ondersteuner zijn.
Kiest het bestuur van het LSC jou niet uit de kandidatenlijst dan kan je nog vrij solliciteren voor andere LSC.
Lukt het niet om een aanstelling als leerondersteuner te krijgen dan val je terug op je de betrekking in de school waar je vast benoemd bent.
Dat is een persoonlijke keuze. Het zal vooral de afstand zijn naar de scholen voor gewoon onderwijs waar je ondersteuning zal geven, die belangrijk zal zijn. Daarom ga je best na welke gewone scholen aangeven dat ze bij het LSC van jouw keuze zullen aansluiten.
Ja, dat kan.
Neen, dat mag geen reden zijn. Bij een LSC zullen trouwens heel wat scholen aansluiten en dat kan in een ruime regio zijn. De afstand naar één van die scholen is dus niet bepalend om een aanstelling te krijgen.
Dat klopt. In die periode zal het opmaken van de kandidatenlijsten gebeuren.
Ja, zeker, als je als paramedicus op dit moment al aan het werk bent als ondersteuner in een ondersteuningsnetwerk kan je kandideren. In eerste instantie kandideren personeelsleden die in schooljaar 2022-2023 aangesteld zijn als ondersteuner. Uit die lijst selecteert het bestuur van het LSC de leerondersteuners. Blijven er nadien nog vacatures open kan het bestuur vrij aanwerven volgens de gekende procedure.
Ja, dat kan, maar denk eraan, je kan je maar op één lijst kandidaat stellen.
Ja, als je
dan kan je die vaste benoeming onmiddellijk overzetten naar het leersteuncentrum.
Ja, als je
dan kan je die TADD-rechten overzetten naar het leersteuncentrum in het ambt van leerondersteuner.
Je komt dan in aanmerking voor vaste benoeming op 1 januari 2024 indien je 360 dagen dienstanciënniteit hebt voor leerondersteuner.
Om de 360 dagen te berekenen komen alle prestaties als ondersteuner, in de pre-waarborg en de waarborgregeling in aanmerking.
Neen, je bent niet verplicht om je vaste benoeming mee te nemen. Je keuze moet je wel meedelen op de kandidatenlijst voor het leersteuncentrum.
Wil je je vaste benoeming in je huidige school behouden, dan moet je wel verlof TAO aanvragen bij je schoolbestuur om dan tijdelijk te kunnen werken in het LSC.
Neen, je hoeft geen ontslag te geven. Als je aan de voorwaarden van de overgangsregeling voldoet (zie eerste vraag over vaste benoeming) neem je gewoon je vaste benoeming mee.
Neen
Als je in je huidige school benoemd wil blijven, moet je een verlof aanvragen om tijdelijk te kunnen werken in een LSC. Dat kan verlof TAO zijn of AVP. Beide verlofstelsels zijn een gunst.
Neen, ook voorlopig erkende LSC kunnen personeelsleden vast benoemen voor zover ze voldoende vacante betrekkingen hebben natuurlijk.
Ja, je kan er voor kiezen om maar een deel van je benoeming mee te nemen naar het LSC. Voor het andere deel van je benoeming blijf je dan werken in het ambt in de school waar je benoemd bent. Eventueel kan je voor het andere deel ook een verlof vragen om tijdelijk in een LSC te werken.
Neen, het overzetten kan enkel op 1 september 2023.
Ja dat kan.
Ja, als je
Dan kan je deze TADD-rechten meenemen naar het LSC op 1 september.
Dit kan ook voor een deel van je opdracht zodat je daarnaast nog deels kan blijven werken in je huidige school.
Ja, dat kan inderdaad.
Inderdaad, werk je als ondersteuner dan ben je aangesteld in een ambt in een school voor buitengewoon onderwijs. Je bouwt je TADD-rechten op in dat ambt. Ga je niet mee naar een LSC dan kan je die TADD-rechten uitoefenen in de school voor buitengewoon onderwijs.
Ja, alle prestaties als ondersteuner of in het tijdelijk project van de pre-waarborgregeling of waarborgregeling, worden vanaf 1 september 2023 gelijkgesteld met diensten in een ambt van leerondersteunend personeel in een leersteuncentrum, dus voor leerondersteuner of coördinator. Maar, je moet wel eerst effectief een aanstelling krijgen als leerondersteuner of coördinator om gebruik te kunnen maken van deze gelijkstelling. Zie ook onze FAQ over vaste benoeming.
Ja, als je als vast benoemd personeelslid overgaat naar het LSC (zie ook onze FAQ over vaste benoeming) neem je de dienstanciënniteit, de sociale anciënniteit (voor ziektedagen) en de geldelijke anciënniteit (voor je salaris) van je huidige vaste benoeming mee.
Ja, je kan je oorspronkelijke vaste benoeming behouden en kan via een verlof TAO (tijdelijk andere opdracht) of een AVP (afwezigheid voor verminderde prestaties) aan de slag in het LSC. Dit kan natuurlijk enkel mits akkoord van je schoolbestuur. Na 1/9/2023 kan je je vaste benoeming in het LSC niet meer zonder meer meenemen naar het LSC. De overgangsregeling geldt enkel op 1/9/2023.
Vanaf 1/9/2023 vallen de personeelsleden van de leersteuncentra ook onder het decreet rechtspositie. Vanaf dan kunnen zij ook genieten van de gekende verlofstelsels.
Ja dat kan. Het bestuur van het LSC zal aangeven hoe dit aangevraagd kan worden. Vraag ernaar.
Neen, ontslag geven is niet nodig omdat je vaste benoeming overgenomen wordt. Het schoolbestuur kan wel een verlof-TAO weigeren. In dat geval moet je kiezen, ofwel blijf je op je school BuO werken ofwel ga je als vast benoemde naar het LSC.
Alle opdrachten, de prestatieregeling van 36 uur is all-in. Dit betekent dat alle opdrachten die de leerondersteuner uitvoert begrensd worden in 36 uur per week. De opdrachten zijn:
Neen, het totale pakket van de opdracht is begrensd op 36 uur maar daarbinnen is er geen vaste verdeling. Dit kan betekenen dat leerondersteuners die langere afstanden moeten afleggen minder effectieve ondersteuning kunnen geven. Leerondersteuners die één of meer volledige dagen in één school ondersteuning bieden kunnen dan misschien meer ondersteuningsvragen behandelen.
Neen, dit is niet verplicht en zal praktisch niet mogelijk zijn. Als je onderweg bent naar een school telt dat immers ook voor de 36 uur. Er zijn ook taken die je thuis kan doen. Over de praktische invulling van de prestatieregeling van de leerondersteuners moet onderhandeld worden in het lokaal comité van het LSC.
De wekelijkse opdracht wordt inderdaad verdeeld over 5 dagen.
Dit is in principe mogelijk maar niet elke prestatie moet in een school of het LSC zelf verricht worden. Over de praktische invulling van de prestatieregeling moet onderhandeld worden in het lokaal comité van het LSC. Vraag ook naar de intenties van het bestuur van het LSC bij je sollicitatie.
Ja, dat kan. Het team van het LSC is multidisciplinair samengesteld. In het leersteuncentrum moet de nodige onderwijskundige, handicap-specifieke, inclusie-expertise én expertise op het vlak van coaching aanwezig zijn. De manier waarop het LSC zijn team samenstelt wordt omschreven in het beleidsplan.
Dat kan, de middelen voor het aanstellen van leerondersteuners worden per niveau basisonderwijs of secundair onderwijs gegenereerd. Maar ze kunnen niveau-overschrijdend aangewend worden. Het is aan de directeur van het LSC om de leerondersteuners met de juiste expertise op de juiste plek in te zetten.
Ja, het LSC heeft die autonomie maar moet bij het geven van opdrachten wel rekening houden met de wettelijke bepalingen. Wat behoort tot de prestatieregeling van de leerondersteuner ligt immers vast (zie onze FAQ over prestatieregeling).
Het LSC zal zijn leerondersteuners inzetten volgens expertise. Als er nood is aan ondersteuning van types waar er nog onvoldoende expertise is zal het LSC in professionalisering moeten voorzien.
Dienstverplaatsingen zijn alle verplaatsingen die je maakt in opdracht je werkgever (directeur LSC) en die NIET vallen onder woon-werkverplaatsingen. Woon-werkverplaatsingen zijn de verplaatsingen tussen je woon- of verblijfplaats en je werkplaats, nl. de administratieve zetel van het LSC. Dit is immer je standplaats.
Dus de verplaatsingen vanaf je woonplaats naar de scholen van gewoon onderwijs waar je ondersteuning biedt zijn dienstverplaatsingen en moeten ook zo vergoed worden. Moet je op één dag naar twee of meer verschillende scholen gewoon onderwijs, dan is je hele parcours een dienstverplaatsing.
Woon-werkverkeer is de verplaatsing tussen je werk en je wettelijke woonplaats of een ander adres waar je gedurende een bepaalde periode of op geregelde tijdstippen verblijft (breng je directeur daarvan op de hoogte). Je werk is nu het leersteuncentrum. Dus je woon-werkverplaatsing is de verplaatsing tussen je woonplaats en de plaats waar het leersteuncentrum gevestigd is. Het bestuur van het leersteuncentrum komt tussen in de kosten met de fiets of het openbaar vervoer, niet voor de woon- werkverplaatsing met de auto.
Voor dienstverplaatsingen heb je recht op een kilometervergoeding.