De Wet Renault moet de Wet Audi worden

ACV-CSC METEA roept op om de huidige Wet Renault dringend te herzien.
Deze wet is er gekomen naar aanleiding van de bruuske sluiting van Renault Vilvoorde, waar werknemers via de pers moesten vernemen dat ze niet langer een job hadden. De Wet Renault was een eerste stap in de goede richting om werknemers te betrekken en te begeleiden bij collectieve ontslagen.
Ondertussen is duidelijk dat de Wet Renault een groot onderhoud nodig heeft.
De Wet Renault heeft zijn grenzen bereikt, en er is dringend behoefte aan een ‘Wet Audi’ die onder andere oplossingen biedt voor de volgende elementen:
- Informeren en betrekken van onderaannemers en toeleveranciers.
De toeleveranciers en onderaannemers vallen bij de Wet Renault volledig uit de boot. Zij krijgen onvoldoende informatie. Bovendien is de informatie die ze krijgen vaak incorrect. Het is absoluut noodzakelijk om alle werknemers te betrekken bij het overleg.
- Een sociaal plan voor iedereen.
Tijdelijk personeel, uitzendkrachten, toeleveranciers, onderaannemers, … tasten in het duister. Het invoeren van een verplichting om een sociaal plan op te stellen voor alle werknemers.
- Het sociaal overleg versterken.
Er is behoefte aan een volledige transparantie van informatie die duidelijk en objectief wordt gepresenteerd. Als de werkgevers voorstellen van de werknemers of de vakbonden verwerpen, moeten zij die afwijzing staven op basis van concrete en objectieve argumenten.
- Transparantie over ontvangen subsidies.
Het is belangrijk dat bedrijven de ontvangen subsidies van overheden en fondsen die ze over een bepaalde periode hebben ontvangen, zichtbaar maken en kunnen verantwoorden.
- …
Deze bijsturingen maken het mogelijk om alle werknemers te beschermen en hen te ondersteunen in hun loopbaan en een antwoord te bieden aan de huidige uitdagingen in de wereld van het werk.