Je rechten
bab449ae-2477-46b3-8fca-27c4c5741bd6
https://www.hetacv.be/je-rechten
true
Actualiteit
59ea6a04-d5cb-49bb-86bf-262457cb04b8
https://www.hetacv.be/actualiteit
true
Diensten
c7cddb17-187f-45c2-a0e2-74c299b8792b
https://www.hetacv.be/dienstverlening
true
Lid worden
abbb02d8-43dd-44b5-ae75-3cd90f78f043
https://www.hetacv.be/lid-worden
true
Het ACV
c62ac78b-1aa2-4cb9-a33b-59e6fc085fb4
https://www.hetacv.be/het-acv
true
Contacteer ons
7f7bdd4f-c079-401e-a1bf-da73e54f00c2
https://www.hetacv.be/contacteer-ons/contactpagina
true
Word nu lid

Nieuws uit het paritair comité van De Lijn

We vinden het belangrijk om jullie te informeren over de besprekingen in het paritair comité. Hieronder vind je dan ook de belangrijkste punten uit het laatste overleg bij De Lijn.

Collectieve arbeidsovereenkomst: Cao-functieclassificatie

We hebben aangekaart dat er na de reorganisatie heel wat functies inhoudelijk werden gewijzigd. Het lijkt ons aangewezen dat we een groot aantal, zo niet alle, functies moeten evalueren. Verder twijfelen we sterk dat er nog een contractuele verbintenis is met Berenschot. De Lijn reageert eerder schimmig als we daarnaar vragen. We hebben De Lijn er ook op gewezen dat er onderliggend vaak problemen zijn rond werkdruk en het gebrek aan erkenning voor het geleverde werk. Wij hebben een duidelijke vraag om hier meer aandacht aan te schenken.

Verder hebben we gewezen op een aantal lopende onderhoudsprocedures. We hebben gevraagd om met de mensen die een onderhoudsprocedure hebben gevraagd aan tafel te gaan en de procedure te lopen zoals ze is voorzien. De Lijn heeft zich bereid getoond om hier werk van te maken zodra er een nieuwe HR-directeur is. Wij verwachten dat De Lijn dit ook communiceert naar de werknemers en dat er werk wordt gemaakt van een vergaderkalender om hiermee aan de slag te gaan.

Dossier: Uitvoering cao sociale programmatie 2023-2024, implementatie en opvolging cao's en doorlooptijd tot uitrol

 

We stellen vast dat de doorlooptijd van de afspraken die we maken in cao-onderhandelingen vaak langer duurt dan wenselijk. Kijk maar naar de cao fietslease, de cao aanwervingen, het behoud van de 8u nachtrust in geval van ruiling, ... De molen maalt traag. Het zou voor alle partijen beter zijn de afspraken sneller uit te voeren.

De Lijn erkent de trein der traagheid. Voor wat de nachtrust betreft, werd afgesproken dat de parameters terug naar 8 uur worden gebracht. Wel met de intentie om in de rolstructuur en planning te blijven streven naar (minimaal) 9 uur. De parameters terugzetten naar 8u zal ook voor de dagplanning ongetwijfeld een gunstige impact hebben op hun workload vermits zij niet meer zullen moeten tussenkomen bij aanvragen voor ruilingen. We hebben gevraagd om hierover ondubbelzinnig te communiceren.

Verder was er nog een aantal vraagtekens bij het volgen van de lokale afspraken en het geldende arbeidsreglement. We gaven de boodschap  dat ook een gebruik een erkende rechtsgrond is die men niet zonder overleg naast zich kan neerleggen. Ook op gebied van sanctiegesprekken stellen we ons heel wat vragen. Dossieropbouw is nauwelijks aanwezig of medewerkers worden geconfronteerd met meldingsverslagen waarvan zij niet in kennis werden gesteld. Ook hier is nog heel wat werk aan de winkel. We spraken ook over het issue van de zending in geval van opleiding en de daarbij gepaard gaande verplaatsingstijd. In Oost-Vlaanderen stelden we recent een issue vast rond de bepaling van de verplaatsingstijd. Een achterhaalde applicatie (Mappy) zorgde voor een duidelijke onderschatting van die tijd. De Lijn engageerde zich om de laatste puntering ongedaan te maken en de oude manier te blijven hanteren tot een nieuwe afspraak wordt gemaakt. De Lijn denkt tegen een volgend paritair comité na over een nieuwe manier van benadering van de verplaatsingstijd. 

Varia
Al een hele tijd geleden vroegen we aan De Lijn om een ruimere invulling te geven aan het begrip 'verlof om dringende redenen'. We haalden toen tal van voorbeelden aan die in aanmerking zouden kunnen komen, bovenop de wettelijke bepalingen. Naar ons aanvoelen kan dit een vermindering van het ziekteverzuim tot gevolg hebben en goodwill creëren bij het personeel. De Lijn stelde dat zij hier al een en ander voorbereid had maar geen verder initiatief nam. Ook dit punt werd verdaagd naar een volgend paritair comité.

Tot slot kwamen we nog even terug op de steeds precairder wordende toestand van het wagenpark op een aantal plaatsen. We wezen De Lijn op haar verantwoordelijkheid als het gaat om aanwerving én opleiding van technici van deze collega's. Verder is het voorraadbeheer nog altijd een zwakke schakel. De Lijn mag dan wel slachtoffer zijn van de investeringspolitiek van de Vlaamse Regering, zij wordt wel geacht om zelf het maximale te doen om de winkel op orde te houden. We stellen vandaag vast dat hier ook nog moet bijgestuurd worden.

 

Tot slot
Jammer genoeg stelden we na afloop van het paritair comité vast dat profileringsdrang en verkiezingskoorts een aantal mensen aanzet tot het verspreiden van halve waarheden. Daarom sluiten we ook af met deze bedenking: "Als de leugen de lift neemt en de waarheid de trap, zal de leugen sneller zijn maar weet dat de waarheid er aan komt". 
We houden jullie verder op de hoogte!