Je rechten
bab449ae-2477-46b3-8fca-27c4c5741bd6
https://www.hetacv.be/je-rechten
true
Actualiteit
59ea6a04-d5cb-49bb-86bf-262457cb04b8
https://www.hetacv.be/actualiteit
true
Diensten
c7cddb17-187f-45c2-a0e2-74c299b8792b
https://www.hetacv.be/dienstverlening
true
Lid worden
abbb02d8-43dd-44b5-ae75-3cd90f78f043
https://www.hetacv.be/lid-worden
true
Het ACV
c62ac78b-1aa2-4cb9-a33b-59e6fc085fb4
https://www.hetacv.be/het-acv
true
Contacteer ons
7f7bdd4f-c079-401e-a1bf-da73e54f00c2
https://www.hetacv.be/contacteer-ons/contactpagina
true
Word nu lid

Pilotenstaking bij Brussels Airlines

De piloten van Brussels Airlines hebben opgeroepen tot een 24-uren staking. De staking begint op zaterdag 13 januari om 5 uur in de ochtend.

Met deze staking klagen ze aan dat het management zich niet aan zijn woord houdt wat betreft de correcte indexering van het cafetariaplan-gedeelte van hun vast maandsalaris.

Toen het bedrijf in 2020 door een zware herstructurering ging, hebben de piloten zware looninleveringen moeten slikken. Van het resterende loon wordt tot 30% uitbetaald in een cafetariaplan, dat fiscaal geoptimaliseerd kan worden.

Dit deel van het loon wordt echter niet meer geïndexeerd: elk koopkrachtverlies (op dit moment zo'n 12%) moet worden opgevangen door de fiscale optimalisatie. De niet-indexering betekent anderzijds een besparing voor de werkgever.

Ook als een werknemer ervoor kiest om niet, of niet volledig, fiscaal te optimaliseren, wordt deze niet-geoptimaliseerde salariscomponent evenmin geïndexeerd.

De vakbonden trokken naar de rechter om deze situatie aan te klagen en kregen in eerste aanleg gelijk.

Binnen het sociaal overleg binnen het bedrijf werden door het management beloftes gemaakt indien zij deze rechtszaak zouden verliezen. Maar nu het vonnis op tafel ligt, weigert het management van Brussels Airlines deze beloftes na te komen.

Dit betekent een absoluut vertrouwensverlies voor het personeel. Het maakt elke uitnodiging tot constructief overleg zeer ongeloofwaardig.

Met hun actie willen de piloten dan ook een sterk signaal geven dat gemaakte engagementen niet zo maar naar de prullenmand verwezen kunnen worden.

 ook bij het cabine- en grondpersoneel is de onvrede groot. Reden bij hen is de hoge werkdruk. Mogelijk zullen er dus ook werknemers uit deze personeelsgroepen zich morgen bij de actie voegen.