Mobiliteit
Kom vlot en ecologisch naar de werkvloer!
Wat zijn de mogelijkheden om naar het werk te komen en waar hebben werknemers recht op? Ontdek het n de FAQ's en de brochure 'Elektrische bedrijfswagens: iets voor (n)u?'
📧 Vind je geen antwoord op je vraag? Contacteer ons: milieu.helpdesk@acv-csc.be
De bedrijfswagen en carpoolen
Ken je het verschil al tussen een bedrijfs- en salariswagen? Heb je vragen rond carpoolen? Je vindt hier alle voordelen en plichten rond de (elektrische) bedrijfswagen, car policy en carpoolen.
De bedrijfswagen
-
Wat is het verschil tussen een bedrijfs- en salariswagen?
Een bedrijfswagen mag je enkel voor verplaatsingen tijdens het werk gebruiken. Terwijl je met een salariswagen zowel beroeps- als privé-verplaatsingen mag maken. -
Telt je bedrijfswagen mee in de berekening van sociale zekerheidsrechten?
Nee, want er worden geen gewone sociale bijdragen betaald op bedrijfswagens. Ze tellen dus niet mee voor de opbouw van sociale zekerheidsrechten (bv. pensioen). Hetzelfde geldt voor extralegale sociale zekerheidsrechten (bv. aanvullend pensioen). -
Wat gebeurt er met de bedrijfswagen bij ontslag?
Er zijn een aantal zaken om rekening mee te houden:
- Tijdens de opzegperiode blijft de arbeidsovereenkomst gelden. Zolang er recht is op loon, is er ook recht op je bedrijfswagen (ook bij vrijstelling van prestaties met behoud van loon).
- Neemt een werknemer ontslag? Dan moet er gecontroleerd worden of er een vergoeding betaald moet worden om de (lease)wagen terug in te leveren.
- Ontslaat de werkgever een werknemer via verbreking (zonder opzegperiode) ? Dan wordt het recht op de bedrijfswagen meteen verbroken.
- Om de bedrijfswagen mee te laten tellen in de verbrekingsvergoeding, moet het voordeel van de bedrijfswagen erin opgenomen worden. In principe is het ‘werkelijke voordeel’ gelijk aan de besparing doordat de werknemer geen wagen moest aankopen. Het werkelijke voordeel kan je berekenen op Autogids.be. Met de kilometerkost die je op die site berekent, weet je wat de besparing op jaarbasis is. Deze berekening staat los van de fiscale waardering van de wagen en is veel minder vastomlijnd. Meestal wordt de waarde van de bedrijfswagen forfaitair vastgesteld (bijvoorbeeld rond de 400 à 500 euro per maand).
Rol van bedrijfswagen in berekening opzegtermijn bij ontslag
Bij ontslag, heeft het al dan niet hebben van een bedrijfswagen, net als het loon, geen invloed op de berekening van de opzegtermijn.
Let op: als een werknemer voor 1 januari 2014 in dienst trad, dan wordt er in het vastkliksysteem deel 1 van de opzegtermijn wel nog gerekend aan de hand van het jaarloon. In dat geval heeft het al dan niet hebben van een bedrijfswagen als loonvoordeel wél een invloed op de berekening van de opzegtermijn!
-
Mag de bedrijfswagen gebruikt worden tijdens vakantie of ziekte?
Dat hangt af van de aard van de bedrijfswagen:
- Een 'zuivere bedrijfswagen', die alleen voor professionele verplaatsingen geldt, mag niet gebruikt worden tijdens vakantie- en ziekteperiodes.
- Een 'salariswagen' is een bedrijfswagen die als loonvoordeel geldt en die dus mag gebruikt worden voor werk- én privé-verplaatsingen. In dit geval blijft het recht op de wagen gegarandeerd zolang er ook gewaarborgd loon is.
- In geval van ziekte heeft een bediende bv. recht op 30 dagen gewaarborgd loon, zodat er dus een maand gebruik mag gemaakt worden van de wagen.
- Bij voltijds tijdskrediet heb is geen recht meer op gewaarborgd loon, en dus ook niet op het behoud van een bedrijfswagen.
Dit principe kan worden toegepast op alle vormen van schorsing of onderbreking van de arbeidsovereenkomst.
Let op: er zijn uitzonderingen mogelijk op bedrijfsniveau! Bv.: de toekenning kan uitgebreid worden in de car policy, er kan een uitzondering komen in de arbeidsovereenkomst, in een CAO, ...
Car policy
De car policy is een document met afspraken tussen werkgever en werknemer rond het gebruik van bedrijfswagens.
-
Hoe belet het sociaal overleg de werkgever om de car policy te wijzigen?
Hoewel bedrijfswagens niet specifiek genoemd worden in de regels voor sociaal overleg, zijn er verschillende manieren om te voorkomen dat de werkgever een car policy zomaar kan wijzigen.
Als we bijvoorbeeld kijken naar de bredere bevoegdheden van de overlegstructuren, zoals de ondernemingsraad en de vakbondsafvaardiging, dan zien we dat er juridische mogelijkheden zijn om te onderhandelen over bedrijfswagens en het beleid hierrond.
Als er op collectief niveau veranderingen worden doorgevoerd in het beleid rond bedrijfswagens, dan is het nodig om zowel de ondernemingsraad als de vakbondsafvaardiging hierbij te betrekken voor ten minste informatie-uitwisseling en overleg. (Voor specifieke verwijzingen naar wettelijke bronnen, raadpleeg de brochure.)
-
Mag de werkgever de car policy van de onderneming zomaar veranderen?
Ja, dat komt omdat de car policy een zwakke rechtsbron is. De werkgever kan deze policy dus eenzijdig wijzigen als de overlegstructuren de nodige info ontvangen en een redelijke opzegtermijn (bv. 6 maanden) gerespecteerd wordt.
Let op: de werkgever kan niet zomaar raken aan het voordeel van privégebruik van je bedrijfswagen! Dat maakt onderdeel uit van het loon en is dus afgesproken in je arbeidsovereenkomst.
De elektrische bedrijfswagen
Wie een elektrische bedrijfswagen heeft, moet rekening houden met de TCO (Total Cost of Ownership). Dat is de totale kostenbenadering van een bedrijfswagen. We houden hierbij rekening met alle kosten die verbonden zijn met de wagen. Het TCO-budget wordt ingevoerd bij mobiliteitsbudgetten en in het bedrijfswagenpark.
-
Wat moet je controleren in een TCO-berekening?
Heeft een werknemer een vraag over hun TCO-berekening? Check dan zeker de volgende zaken:
- Is de inschatting van het verbruik bij plug-in hybrides te laag? Het is raadzaam om een correctiefactor in te rekenen.
- Een lage schatting van het aantal kilometers die de wagen zal rijden. Om kosten te drukken (en de TCO dus lager te houden) wordt dit getal vaak lager voorgesteld dan in werkelijkheid het geval is, zeker bij elektrische voertuigen. Let er op dat het aantal kilometers/jaar realistisch is.
- Controleer de berekening van de elektriciteitskosten met de cijfers van de VREG of CREG.
- Bevat de berekening een logische mix van de reële laadkosten thuis/op het werk/onderweg? Of werd de goedkoopste optie (bv. 90% laden op het werk) gebruikt of een vaste kilowattuurprijs?
- De looptijd van het leasecontract van een elektrische wagen wordt vaak verlengd van 4 jaar (48 maanden) naar 5 jaar (60 maanden). Dat helpt om de elektrische wagen competitief te houden met traditionelere wagens.
- De verbruiksfactor: het theoretische verbruik van auto’s ligt altijd lager dan hun effectieve verbruik. Een verbruiksfactor van boven de 100% is een betere manier om te rekenen.
- De kosten van de laadinfrastructuur op het bedrijfsterrein mogen er niet in staan! De investeringen van de onderneming hebben niks te maken met de kost van de voertuigen.
- Stel de vraag of het TCO-budget bruikbaar is in functie van het mobiliteitsbudget.
Let op dat het gebruik van het TCO-budget als mobiliteitsbudget geen financiële achteruitgang betekent voor de werknemer!
Tip: probeer de TCO-budgetten regelmatig te herevalueren. Hoewel de kostprijs van een elektrisch voertuig kan zakken, stijgen de algemene kosten. Op die manier wordt het TCO-budget achterhaald, en krijg je steeds minder waar voor je geld (of in het geval van het mobiliteitsbudget: minder diensten voor je geld). Voldoende onderhandelen is de boodschap!
-
Wat als je TCO-budget verkeerd berekend wordt?
Als je TCO-budget verkeerd berekend wordt, kan dat budget onderschat worden. Dat zorgt ervoor dat je plots veel minder keuze hebt, want dan krijg je onterecht een goedkoper budget voor de aankoop en onderhoud van een wagen. Maakt je bedrijf de overstap naar TCO-budgetten? Controleer zeker hoe deze budgetten worden opgesteld en of de kosten voldoende hoog worden ingeschat!
Carpoolen
Bij carpoolen spreken meerdere werknemers met elkaar af om vanuit eenzelfde locatie samen naar het werk te rijden. Die regeling kan informeel gebeuren, of via een carpooldatabase van de onderneming. In zo'n database staan alle werknemers verzameld die willen carpoolen.
💡 Tip: wie geen collega vindt om te carpoolen, kan altijd beroep doen op www.carpool.be!
-
Wat zijn de voordelen van carpoolen?
Carpoolen heeft meerdere voordelen. Je leert je collega’s kennen, je zorgt mee voor minder filevorming op de baan, en het is beter voor het milieu. Daarnaast is er voor carpoolers onder bepaalde voorwaarden ook een grotere fiscale vrijstelling voor de vergoeding van het woon-werktraject. -
Hoeveel kost carpoolen?
Heeft je onderneming hier geen afspraken voor? Dan spreken de werknemers dat best onderling af. Meestal betaal je als passagier om mee te mogen rijden met de chauffeur. Mpact geeft aan dat een vergoeding van €0,10/km de standaard is, tot €0,30/km wanneer de chauffeur moet omrijden.
Let op: als er meerdere mensen samen rijden, mag het totale bedrag niet meer worden dan €0,42/km. De chauffeur mag geen winst maken op het traject. Meer weten? Check zeker www.carpool.be.
-
Wat bij een ongeval tijdens het carpoolen?
Een ongeval tijdens het carpoolen wordt gedekt door de arbeidsongevallenverzekering, ook wanneer er op dat moment een omweg gemaakt wordt om een collega op te pikken!
De fiets
Werknemers die de ochtend- en avondspits trotseren met de fiets kunnen daarvoor vergoed worden! Fietsvergoedingen worden meestal op bedrijfsniveau afgesproken. De Suppletive CAO rond de fietsvergoeding zorgt ervoor dat bedrijven die nog geen afspraken hebben rond de fietsvergoeding, nu wel onder deze regelgeving vallen.
📧 Vragen over jouw CAO rond de fietsvergoeding? Contacteer ons: milieu.helpdesk@acv-csc.be
-
Wanneer heb ik recht op de fietsvergoeding?
Om een fietsvergoeding te krijgen, moet je regelmatig met de fiets naar het werk komen, bv. eenmaal per week. Er is geen minimumafstand bepaald die je moet afleggen voor je een fietsvergoeding kan krijgen.
Let op: je hebt geen recht op een fietsvergoeding als je met de step naar het werk komt.
-
Is een fietslease een goed idee?
Leasefietsen zijn erg populair in ondernemingen, maar soms zijn er addertjes onder het gras! Op korte termijn lijken leasefietsen een groot voordeel, maar ze hebben grote gevolgen op je vakantiegeld, eindejaarspremie, ziekteuitkering, moederschapsverlof, pensioenfonds, ... -
Krijg je ook een fietsvergoeding als je een firmawagen of een leasefiets hebt?
In de meeste gevallen kan je op dagen dat je met de fiets naar het werk komt ook een fietsvergoeding krijgen, zelfs al heb je een firmawagen of leasefiets. Maar het hangt uiteindelijk af hoe dit in je sector of onderneming geregeld is.
Opgelet dus: in sommige sectoren is dit niet het geval, bijvoorbeeld als je werkt onder PC 111 metaal. Dan kan het zijn dat je enkel een fietsvergoeding krijgt als je geen firmawagen of leasefiets hebt. Check zeker de cao in je sector of je onderneming om te weten hoe dit geregeld is.
Voorwaarde is vaak ook dat er een zekere regelmaat zit in je verplaatsingen met de fiets moet zitten. Dit kan bijvoorbeeld één keer per week zijn, of een bepaalde periode van het jaar.
Het openbaar vervoer
-
Welke afspraken zijn er rond de vergoeding openbaar vervoer?
Als je onderneming hier geen afspraken over maakt, dan kan je misschien terugvallen op sectorale CAO's. Zijn die er ook niet? Dan is er nog steeds CAO 19/9!
Let op: CAO 19/9 verwijst enkel naar verplaatsingen met het openbaar vervoer (en dus niet naar fiets- en wagenvergoedingen)
-
Hoe kan het treinverkeer vergoed worden?
Je onderneming kan het treinverkeer vergoeden volgens een derdebetalerssysteem. Dit is een systeem waarbij de werkgever (80%) en NMBS (20%) de onkosten voor het treinvervoer van werknemers rechtstreeks regelt. Voor de werknemer is dit gratis en er moeten geen ticketjes bijgehouden worden.
Mobiliteitsbudget
Het mobiliteitsbudget staat gelijk aan de TCO van de wagen waar de werknemer in principe recht op heeft. Dat budget mag de werknemer spenderen aan duurzame mobiliteitsopties, verdeeld onder drie pijlers:
- Pijler 1: een elektrische of hybride wagen, of brandstofwagen
- Pijler 2: mobiliteitsmogelijkheden en/of huisvestingskosten.
- Pijler 3: is er nog budget over op het einde van het jaar? Dan wordt dit uitbetaald na aftrek van de werknemersbijdrage (38,07%).
-
Wie heeft recht op een mobiliteitsbudget?
Het mobiliteitsbudget is bedoeld voor werknemers die al recht hadden op een bedrijfswagen of die bij hun aanwerving in aanmerking komen voor een bedrijfswagen. Het mobiliteitsbudget wordt berekend aan de hand van kosten die er normaal gezien worden uitgegeven aan de bedrijfswagen. -
Is een werkgever verplicht om een mobiliteitsbudget te voorzien?
Nee, een werkgever kiest zelf om een mobiliteitsbudget te voorzien of niet. -
Welke mogelijkheden vallen onder de 2e pijler van het mobiliteitsbudget?
Je kan je budget voor heel wat zaken gebruiken:
- Verschillende vormen van zachte mobiliteit, zoals (elektrische) fietsen, steps, elektrische motorfietsen, enz.
- Openbaar vervoer (zowel abonnementen als vervoersbewijzen)
- Deeloplossingen (carpoolen, deelwagens, deelfietsen, deelsteps, enz.)
- Huisvestingskosten
- Bedrijfsfiets
- Fietsvergoeding
- Voetgangerspremie
- Stallingskosten voor fiets, step, enz.
- Veiligheidsuitrusting
- Abonnementen voor het openbaar vervoer van inwonende gezinsleden
- Parkeerkosten met betrekking tot het gebruik van het openbaar vervoer
- ...
Let op: de mogelijkheden zijn wettelijk vastgelegd, maar een werkgever is niet verplicht deze allemaal te voorzien. Het is belangrijk om de bestedingsmogelijkheden onder pijler 2 zo breed mogelijk te onderhandelen.
-
Wat als er nog mobiliteitsbudget over is op het einde van het jaar?
Als het budget op het einde van het kalenderjaar nog niet volledig werd uitgegeven, wordt het resterende bedrag uitbetaald op de loonfiche van januari.
Let op: dit bedrag wordt belast met 38,07% sociale bijdrage!
More Info
🤔 Vragen? Je kan ze altijd stellen aan milieu.helpdesk@acv-csc.be
Elektrische bedrijfswagens: iets voor (n)u?
Alle info over elektrische bedrijfswagens, de TCO, cafetariaplannen en nog veel meer kan je raadplegen in deze brochure. Zo sta je sterker in je schoenen als je ecologische maatregelen in je bedrijf wil voorstellen!