Over de dingen des levens
‘Ik zou het iedereen aanbevelen.’ Dat zegt coördinatrice Karin Vanderstraeten van het viio in Tongeren over de gratis lespakketten van jongACV. Het voorbije schooljaar namen niet minder dan 5.050 leerlingen in Limburg deel aan zo een les.
Aanbod
Met hun lessen wil jongACV leerlingen uit de 2de en 3de graad van het secundair onderwijs of het hoger onderwijs voorbereiden op het leven na de school. De lessen bestrijken dan ook een ruim palet aan thema’s van studentenjobs en solliciteren, over digitale veiligheid en de belastingbrief tot onze sociale zekerheid en de politiek in België. Het voorbije schooljaar schuimde jongACV met dit aan bod 38 scholen af. Meer dan 5.000 leerlingen werden in 192 lessen bijgebabbeld over de dingen des levens.
Klas
Zo dus ook in het viio in Tongeren waar jongACV al ettelijke jaren over de vloer komt. ‘Het is fijn dat we onze praktische lessen kunnen aanvullen met het aanbod van het ACV’, zegt Karin. ‘In sessies van 60 tot 70 minuten met vlotte sprekers en veel concrete voorbeelden worden de leerlingen meegenomen in het leven na de schoolbanken. En natuurlijk is het voor de leerlingen ook fijn dat er eens iemand anders voor de klas staat’, lacht Karin.
Babbel
Ondertussen deed de mond-aan-mond reclame zijn werk met vorige schooljaar als absoluut topjaar wat de scholenwerking betreft. ‘Ik denk dat onze losse aanpak van soms toch moeilijke thema’s zowel de leerkrachten als de leerlingen aanspreekt’, zegt Wesley Bammens. ‘Ik neem onder andere mezelf en mijn gezin vaak als voorbeeld. Of tijdens een les solliciteren vraag ik als eens aan leerlingen of ik hun profiel op sociale media mag bekijken en wat ik daarvan zou vinden als potentiële werkgever. Maar evengoed hebben we een babbel over wat een eigen auto kost of wat je als eerste loon mag verwachten. Ik merk dan dat de verwachtingen van sommige leerlingen toch wat bijgesteld moeten worden’, lacht Wesley.
Neutraal
De lespakketten worden zo neutraal mogelijk gegeven. ‘Tijdens de lessen over het politieke landschap wordt nooit gezegd voor wie of wat er gestemd moet worden. We zullen ook nooit reclame maken voor producten of winkels en staan al helemaal niet met lidmaatschapsformulieren in de hand voor de klas. Onze bedoeling is om jongeren wat bewuster te maken van het ‘echte’ leven. Dat ze na de schoolbanken niet uit de hemel komen gevallen wanneer er rekeningen betaald moeten worden of dat ze weten waarom we in België zo goedkoop naar de dokter kunnen’, aldus Wesley. ‘Het is trouwens ook voor onszelf interessant om in gesprek te gaan met jongeren zodat wij weten wat er bij hen leeft en waarmee zij zitten. Dat kunnen wij dan op onze beurt weer meenemen in onze werking’, besluit Wesley.