Krachtlijn 8
Onderwijspersoneel verdient een personeelsbeleid dat afgestemd is op de eigenheid van onderwijs.
Onderwijspersoneel verdient een personeelsbeleid dat afgestemd is op de eigenheid van onderwijs.
Kwaliteitsvol onderwijs steunt op het vermogen van personeelsleden om samen problemen te detecteren, expertise te delen en antwoorden te zoeken op complexe uitdagingen, steeds met respect voor de professionele autonomie. De werkonzekerheid bij starters, de afbouw van verworven rechten, de stijgende werkdruk en de beperking van de professionele autonomie zijn een aanslag op de aantrekkelijkheid van werken in onderwijs. Daarom pleit COC voor goede werkvoorwaarden, stabiele jobs en een ondersteunende werkomgeving voor starters en ervaren personeelsleden waar concurrentie vermeden wordt.
Personeelsbeleid in onderwijs moet er mee voor zorgen dat het werk boeiend blijft en steunt op erkenning, vertrouwen en respect voor de draagkracht van het personeel. Het mag niet eenzijdig gericht zijn op het verhogen van zelfsturing en productiviteit. Het moet afgestemd zijn op de eigenheid van onderwijs en de verantwoordelijkheid, de expertise en de autonomie van onderwijspersoneel respecteren en versterken.
Modellen uit humanresourcesmanagement, gericht op productiviteitswinst, kunnen niet onverkort overgenomen worden in onderwijs. De onderwijspraktijk is geen proces dat zich op voorspelbare wijze laat optimaliseren en de leraar is geen manipuleerbare factor in het leerproces. De onderwijspraktijk is doelgericht, maar niet voorspelbaar mensenwerk in complexe situaties. Ze steunt op specifieke expertise en zelfstandig denken, maar ook op overtuigingen, emoties en gevoeligheden van mensen.