Nieuws
14-11-2024
Indexeren én investeren
Om de Vlaamse begroting op orde te brengen tegen 2027, besliste de Vlaamse regering om op het overheidsapparaat te besparen. In de onderwijs- en welzijnssector worden daarom de werkingsmiddelen slechts beperkt geïndexeerd. Het basisonderwijs ontsnapt aan deze besparing. Hier is de financiële inhaalbeweging die het COV de afgelopen jaren telkens terug op de agenda zette ook nog niet voltooid. De andere onderwijsniveaus en ook de leersteuncentra worden wel gevat.
De besparing is opgenomen in het programmadecreet dat net voor de herfstvakantie werd goedgekeurd. De sociale partners in welzijn en onderwijs schreven als reactie een brief aan minister Demir. In onderwijs werden de werkingsmiddelen sinds 2008 geregeld slechts onvolledig of zelfs niet geïndexeerd. Dat klagen we al langer aan. Die besparing laat zich voelen in de dagelijkse werking van de scholen.
Minister Demir reageert dat er ook wordt geïnvesteerd in onderwijs, denk maar aan de budgetten voor digitalisering en voor het stimuleren van de kennis van het Nederlands in de scholen. Toch blijft dit voor ons een besparingsoperatie die niet zomaar wordt goed gemaakt door investeringen. Indexeren en investeren zijn twee verschillende zaken.
De index moet de koopkrachtvastheid van onze instellingen in hun dagdagelijkse werking garanderen. Als alles duurder wordt, kan er minder gerealiseerd worden met hetzelfde budget en komt het realiseren van basisafspraken in het gedrang. Investeringen, daarentegen, zijn een uitbreiding van de financiering om het onderwijs in de toekomst nog beter te maken. Beide zijn nodig!
Tijdens de onderhandelingen wees het COV op de impact van deze besparing op de leersteuncentra. De voorziene middelen zijn al erg krap. De minister heeft voor deze centra (voorlopig) ook geen bijkomende investeringen voorzien. Zo worden ze dubbel geraakt en met hen de kinderen in het gewoon basisonderwijs die speciale zorg nodig hebben en het personeel dat voor de ondersteuning instaat. Onaanvaardbaar.
Vlaanderen heeft nochtans belangrijk huiswerk op het vlak van inclusie in onderwijs. Minister Demir wil het leersteundecreet evalueren en een staten-generaal organiseren over inclusief onderwijs. Eén ding weet het COV nu al: met de huidige financiering is kwaliteitsvol onderwijs voor alle leerlingen in het gewoon én buitengewoon onderwijs, haalbaar werk voor de leraar en een versterking van de schoolteams geen haalbare kaart.
Marianne Coopman (zwartopwit in Basis-8)