Je rechten
bab449ae-2477-46b3-8fca-27c4c5741bd6
https://www.hetacv.be/je-rechten
true
Actualiteit
59ea6a04-d5cb-49bb-86bf-262457cb04b8
https://www.hetacv.be/actualiteit
true
Diensten
c7cddb17-187f-45c2-a0e2-74c299b8792b
https://www.hetacv.be/dienstverlening
true
ACV lidmaatschap
abbb02d8-43dd-44b5-ae75-3cd90f78f043
https://www.hetacv.be/lid-worden
true
Het ACV
c62ac78b-1aa2-4cb9-a33b-59e6fc085fb4
https://www.hetacv.be/het-acv
true
Contacteer ons
7f7bdd4f-c079-401e-a1bf-da73e54f00c2
https://www.hetacv.be/contacteer-ons/contactpagina
true
Word nu lid

Bevraging woon-werkverkeer: resultaten en aanbevelingen

In het kader van de week van de mobiliteit deden we bij het begin van het schooljaar een bevraging bij onze leden over het woon-werkverkeer. Op een week tijd verzamelden we 1370 antwoorden. Uit de analyse van de resultaten blijkt dat leden betere (fiets)vergoedingen vragen, betrouwbare aansluitingen met het openbaar vervoer en haalbare parkeeroplossingen. Het COV komt met aanbevelingen. 

 

Wat zeggen onze leden? 

  • Auto en fiets zijn de meest gebruikte vervoersmiddelen, waarbij de auto vooral populair is bij jongere medewerkers en het openbaar vervoer vooral in grote steden wordt gebruikt. Het vervoeren van veel schoolmateriaal en de afstand bepalen vaak de keuze voor de auto.
  • Ongeveer 19% van de respondenten besteedt minder dan 50 euro per maand aan woon-werkverkeer, terwijl 12% meer dan 200 euro kwijt is, vooral door lange reistijden en parkeerkosten in steden. Fietsers hebben doorgaans lagere kosten, maar fietslease en onderhoud kunnen snel oplopen.
  • Slechts 42% van de scholen biedt gratis parkeergelegenheid. Veel personeel moet ver weg parkeren of betalen voor hun parkeerplaats. Vooral in grote steden kunnen kosten oplopen tot 25-75 euro per maand. Ook regels bij parkeerzones met parkeerschijf zorgen voor stress en boetes.
  • Openbaar vervoer wordt meestal vergoed, maar parkeerkosten bij stations zijn vaak voor eigen rekening. 
  • Fietsers ervaren de fietsvergoeding als te laag en missen veilige, overdekte stallingen en laadpunten voor e-bikes.
Het woon-werkverkeer heeft ook nog andere gevolgen. Ongeveer 25% van de leerkrachten overweegt van school te veranderen vanwege het woon-werkverkeer, vooral in grote steden en bij jongere werknemers. Autobestuurders zijn vaker geneigd tot een switch dan fietsers.

 

Welke aanbevelingen doet het COV?

  • Pak de uitdagingen van het woon-werkverkeer van het onderwijspersoneel aan  op de vergaderingen van de onderwijsraden in onze grote steden, op de vergaderingen van de Vlaamse vervoersregio’s.
  • Maak parkeren voor onderwijspersoneel haalbaar en betaalbaar. We vragen aan de lokale besturen om daarover na te denken. Voorzie bijvoorbeeld een gratis of betaalbare parkeerkaart voor onderwijspersoneel tijdens de schooluren. 
  • Verhoog de fietsvergoeding tot het niveau van de andere sectoren. In de privé-sector ligt de fietsvergoeding tussen 0,29 en 0,36 euro per km. In het onderwijs blijft die vast bepaald op 0,21 euro. Het COV blijft dit op tafel leggen bij de volgende cao-besprekingen.
  • Investeer in veilige, overdekte fietsstallingen en laadpunten voor e-bikes.
  • De vervoerskosten voor autobestuurders nemen een aanzienlijke hap uit het budget weg. Dit moet grondiger in kaart gebracht worden.
  • Maak openbaar vervoer echt aantrekkelijk

Woon-werkverkeer is een cruciale factor voor het behoud van personeel, vooral in kwetsbare scholen en stedelijke gebieden waar het lerarentekort het grootst is. Effectieve maatregelen kunnen het beroep aantrekkelijker maken.

Om de video te bekijken moet je de marketingcookies op onze site accepteren of ga je naar de site of app van de derde partij

Je centrale op sociale netwerken